TÁMOP-5.4.9-11/1-2012- 0032
„Ügyfél útja”- Modellkísérleti program a szombathelyi alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására
A program megvalósításának időszaka:
2013. szeptember 01 - 2015. február 28.
Projekt teljes költségvetése:
- 30.726.309.-Ft
A projekt megvalósítói:
Főpályázó: Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata
Konzorciális partnerek:
- Regionális Szociális Forrásközpont Közhasznú Nonprofit Kft.
- Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat
- Savaria Rehab-Team Szociális Szolgáltató és Foglalkoztatási Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft.
- Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény és Családi Napközi
A projekt közvetlen célja:
Az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolási modelljének kidolgozása, az új modell kipróbálása, a tapasztalatok visszacsatolása.
A projekt hosszú távú célja:
A Szombathelyen működő szociális és gyermekjóléti alapellátások fejlesztése, működési hatékonyságának javítása, az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolásának kialakításával, amely az ügyfelek problémáinak komplex megoldását segíti.
A projekt célcsoportja
Közvetlen célcsoport: Szombathelyen a szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatásokat nyújtó intézmények, szervezetek és az itt dolgozó szakemberek.
Közvetett célcsoport: Szombathelyen szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatásokat igénybevevő ügyfelek és hozzátartozóik, s ezen belül is a speciális életviteli nehézségekkel bíró személyek/családok, az idősek, a demens betegek, a fogyatékos emberek, a pszichiátriai és szenvedélybetegek, valamint a nagycsaládosok.
A projekt tevékenységei:
- Projekt előkészítés - szakmai koncepció elkészítése
- A projekt megvalósításával összefüggő menedzsment és adminisztrációs tevékenység- projektirányító testület, vezetői team, projekt operatív csoport működtetése
Szakmai munkacsoport tagjainak felkészítő tréningje- Kooperatív, projektalapú gondolkodás 2013. október 28-30. valósult meg. A tréninget a Regionális Szociális Forrásközpont Közhasznú Nonprofit Kft., akkreditált felnőttképző intézmény biztosította, résztvevői a szakmai munkacsoport tagjai voltak.
A tréning célja a projekt céljának és lényegi elemeinek megismertetése volt, valamint a tréningen résztvevőket képessé tenni, az együttműködésre alapozott, közös munkára, továbbá kommunikációs- és együttműködési készség fejlesztése, a változásokra való érzékenyítés.
Szakmai munkacsoport találkozók
A szakmai munkacsoport a város különböző szociális és egészségügyi szolgáltatásokban dolgozó 23 szociális szakemberből tevődött össze.
Feladataik:
- a vezetői team javaslatára a szolgáltatások szervezése, a szakmai protokollok, dokumentáció kidolgozásában való részvétel,
- az adaptációs folyamatban való részvétel, vélemények megfogalmazása, visszacsatolása,
A csoport 23 alkalommal találkozott a projekt időtartama alatt. A találkozókra a különböző szociális intézményekben került sor, azzal a céllal, hogy az ott folyó szakmai munkát közelebbről is megismerjék. A csoport munkáját a projekt időtartam alatt a vezető szakértő irányította, segítette.
- a szakmai munkacsoport tagjaiból kialakított – 13 fő szakmai kontroll team „tesztelte” az elkészült, dokumentumokat, eljárásrendeket. A gyakorlatban is kipróbálja, véleményezi annak gyakorlatba történő átültethetőségét. A szakmai kontroll team az észrevételeit a vezetői team felé továbbította a vezető szakértőn keresztül.
A vezetői team a konzorciumot alkotó szervezetek vezetői, és egyéb szociális és egészségügyi intézmények vezetőiből, valamint az önkormányzat képviselőiből álló, 9 fős csoport.
Feladatok:
- A szolgáltatás koordinációs tevékenység, szervezetmenedzsment egységes rendszerének kialakítása, szolgáltatások közötti eljárási út irányítása.
- A vezető szakértő munkájának irányítása.
- Az intézményi eljárásrendek felülvizsgálatát végző szakemberek munkájának koordinálása, ellenőrzése.
A team munkáját a vezetői team irányító szervezte, a csoport a vezető szakértőn keresztül jutatta el javaslatait, kéréseit a szakmai munkacsoport felé.
A csoport munkája folyamatos volt, a szakmai munkacsoporttal párhuzamosan dolgozott együtt a team.
- Az eljárásrendi módosításokat végző szakmai team és szakmai kontroll csoport irányítása, koordinálása.
- A szolgáltató intézmények, szolgáltatások szervezetfejlesztése; tréningek szervezése, lebonyolítása; szervezetfejlesztéshez kapcsolódó szakértői támogatás igénybevétele
- A szakmai munkacsoport tagjainak felkészítő tréningje
Szakmai munkacsoport tagjainak felkészítő tréningje- Kooperatív, projektalapú gondolkodás 2013. október 28-30. valósult meg. A tréninget a Regionális Szociális Forrásközpont Közhasznú Nonprofit Kft., akkreditált felnőttképző intézmény biztosította, résztvevői a szakmai munkacsoport tagjai voltak.
A tréning célja a projekt céljának és lényegi elemeinek megismertetése volt, valamint a tréningen résztvevőket képessé tenni, az együttműködésre alapozott, közös munkára, továbbá kommunikációs- és együttműködési készség fejlesztése, a változásokra való érzékenyítés.
- Szolgáltatásokban dolgozók felkészítő tréningje
Szolgáltatásokban dolgozók felkészítő tréningje - Kommunikációs tréning
3 csoportban, összesen 60 fő részvételével valósult meg a tréning 2014 júniusában.
A program résztvevői a különböző alapszolgáltatásokban dolgozó szociális szakemberek voltak. A tréning célja a változásokra való érzékenyítés; élet közeli gyakorlatokon keresztül az együttműködés tartalmának és előnyeinek megismerése; a személyközi kommunikáció technikáinak finomításával az együttműködés hatékonyságának növelése; az új eljárásrendhez kapcsolódó ismeretek átadása volt.
A tréninget a DMQ Szervezetfejlesztő és Felnőttképző Kft., akkreditált felnőttképző intézmény biztosította.
- Szervezetfejlesztés
„Esetgazdai” szerephez kapcsolódó szervezetfejlesztés
Az „Esetgazdai szerephez kapcsolódó” szervezetfejlesztés 2014.06.03-05. között valósult meg a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ közép és felső vezetői számára.
A programon 17 fő vett részt.
A rendezvény célja volt felkészíteni az esetgazdai szereppel járó feladatok ellátására, valamint a rendszerszerű működtetésre felkészíteni a szakembereket. A szolgáltatást a DMQ Szervezetfejlesztő és Felnőttképző Kft., akkreditált felnőttképző intézmény nyújtotta.
„Rendszerműködtetői - hatósági” szerephez kapcsolódó szervezetfejlesztés
2014. december 15-17. között valósult meg a „Rendszerműködtetői-hatósági szerephez kapcsolódó” szervezetfejlesztés csoportos formában 21 fő a Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának Egészségügyi és Közszolgálati Osztályának különböző irodáin dolgozó szakemberek számára.
A szervezetfejlesztés azzal a céllal valósult meg, hogy a résztvevők a kialakított és kipróbált rendszert döntéshozói és irányítói szinten is ismerjék, alkalmazzák, megerősítsék, a működés rendjét betartassák.
Konzultáció, tanácsadás
- Szükségletdiagnosztikai eljárások és dokumentációs rendszer kialakítása
- Lakossági tájékoztatás, érdekérvényesítés támogatása, hozzátartozók felkészítése
- Módszertani eszköztár és ajánlások készítése
- Szolgáltatás koordinációs tevékenység
- A szolgáltatások eredményességi mutatóinak folyamatos monitorozása, elemzése
- Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása
Konzultációs kerekasztal találkozó
A vezetői team a szakértő és a szakmai kontroll team bevonásával szakmai konzultációs kerekasztal módszerrel valósult meg az új szolgáltatásszervezési modell finomhangolása, illetve az adaptációs szakaszban összegyűjtött módosítási javaslatok beépítése. A két napos találkozóra 2015. január 29-30-án került sor.
A program tevékenységei 3 szakaszra bonthatók:
- Modell kidolgozásának szakasza
A meglévő, hatályos intézményi és szolgálati eljárásrendek, együttműködési megállapodások, szakmai dokumentációk, hatáskörök és kommunikációs rendszerek felülvizsgálata:
- Adaptáció szakasza
A vezetői team és a szakmai munkacsoport által kidolgozott modell kipróbálása.
- Véglegesítés szakasza
A vezetői team a szakértő és a szakmai kontroll team bevonásával szakmai konzultációs kerekasztal módszerrel az összegyűjtött módosítási javaslatok beépítése, az új szolgáltatásszervezési modell finomhangolása.
A projekt elért eredményei:
- Az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolási modelljének kidolgozása, kipróbálása, adaptálása valósult meg.
- 4650 fő ügyfelek vette igénybe a szolgáltatásokat.
- Szervezetfejlesztésben 113 fő szakember részesült.
- A szolgáltatások hatékonyságának vizsgálata - ügyfél-elégedettségi vizsgálat 300 fő esetében valósult meg.
- 2 db szakmai tréning került megrendezésre:
Szakmai munkacsoport tagjainak felkészítő tréningje -23 fő résztvevő
Szolgáltatásokban dolgozók felkészítő tréningje – 60 fő résztvevő
- Egységes szükségletdiagnosztikai eljárások és dokumentációs rendszer került kialakításra a szolgáltatásokban. Létrehozott dokumentumok: Anamnézis adatlap, Jelzőlap, Szükséglettérkép interjú, Szükséglettérkép
- A Szombathely Megyei Jogú Város területén szociális és egészségügyi alapellátás szereplői között 12 db új együttműködési megállapodás került megkötésre, lépett életbe.
- A modell bemutatásáról Módszertani kiadvány készült el.
A megvalósuló projekt eredményeképpen:
- a szociális szolgáltatások hatékonysága növekedett,
- hatékonyabb szolgáltatás koordináció alakult ki,
- a szociális szolgáltatások rendszere egyéb segítő szolgáltatásokkal egészült ki.
Zárókonferencia
A projekt által elért eredmények bemutatása a zárórendezényen valósult meg. 2015. február 18-án.
Zárókonferencia Meghívó 2015.02.19. |
Ajánlattételi felhívás D-tábla elkészítéséhez |
Ajánlattételi felhívás- Módszertani kézikönyv elkészítéséhez |
Ajánlattételi felhívás- Zárókonferencia rendezvényszervezésére |
Ajánlattételi felhívás- szolgáltatásban dolgozók tréning |
Ajánlattételi felhívás- szervezetfejlesztés csoportos |
Ajánlattételi felhívás- tréningek rendezvényszervezése |
Ajánlattételi felhívás- tréning biztosítására |
Ajánlattételi felhívás- C típusú tábla elkészítésére |
Ajánlattételi felhívás- szervezetfejlesztő tanácsadó |
Ajánlattételi felhívás- szórólap elkészítésére |
Ajánlattételi felhívás- plakát elkészítésére |
Ajánlattételi felhívás- Sajtótájékoztató tartására |
Ajánlattételi felhívás |